måndag 7 februari 2011

så skönt att vara ledig

jag bara njuter av känslan över att vara ledig hela veckan.

Nuförtiden gäller delade promenader för Tess och de andra två. En kort runda med Tess i hennes takt då hon får chansen att lukta och njuta av tillvaron själv med matte eller husse.

Idag kom en liten manlig dvärgschnauzer framspringande till mig och min snart 14 åriga Tess (som aldrig gillat att hundar springer fram mot henne) lös. Den lille herren lyssnade inte på sin matte när hon ropade på honom, Higgins hette han visst. Tess röt till mot honom och Higgins matte tyckte att det är bra. Jag kontrade med att jag inte tyckte att Tess vid hennes höga ålder skulle behöva säga till en olydig hund (snäll men olydig).

Har ofta fått den kommentaren under mina år med Tess, att det är bra att hon säger till så att hannarna ska lära sig????? Jag har personligen inte tyckt att det varit ok eftersom hon aldrig har varit intresserad av andra hundar.

Desto lättare till sättet är Gem och Disa som älskar allt och alla. Men för den skull springer de inte fram till vem som helst utan lov.

Vi har iallafall idag fortsatt med vår träning. Jag jobbar på att hålla upp blicken och titta på målen istället för att glo på hunden i skicket. Skicka och stoppa hundarna från/på rätta plats innan jag ger dom ett sidotecken.

Inga långa avstånd och dom vet var alla dummisar ligger. Idag har jag även lagt till en störningsapport.

Hundarna tycker det är riktigt roligt och jag känner mig så nöjd med dom och även med mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar