fredag 11 oktober 2013

Där satt den!

Vad glad jag blev när jag såg att jag kommit med på Brokind, Östergötland särskilda prov.
Tidig morgon bar det iväg mot Brokind ett stenkast  från Disas födelseplats. Nu skulle den lilla östgöterskan få prova sina vingar på så gott som hemmaplan.

Startnummer 1 hade vi och gick i par med Jennie och flatten Ziva från Borlänge.

Nu jäklar skulle jag hålla tungan rätt i mun, försäkrade mig om att det inte fanns några "förbjudna" vilt ute i marken och off we go.

Dagens domare var Åza Wikström. Hon var lugn och tydlig och provet var upplagt som om vi vore på en liten jakt. Gick efter en stig där vi utförde de olika uppgifterna tillsammans med hundarna.

Började med en ganska kort dirigering, därefter dubbelmarkering på land, ett sök där vi hela tiden rörde oss sakta framåt och avslutade med en vattendirigering och två enkla vattenmarkeringar.

sammanfattande kritiken: "En tik som för dagen uppvisar alla de fina retriever egenskaper jag Jag önskar på en arbetande hund. En hund som Jag gärna tar med ut på jakt"

En litet minus som Åza påpekade var hennes hetta, att jag emellanåt får vara på henne. Önskan är ju att ha en helt cool hund vid sidan som inte darrar och hässjar.

kommentaren på stadgan var: Uppträder något het, är dock fast samt tyst.

Hurra, äntligen. Jag vet att hon har varit klar och borde klara öppenproverna men sen har vi fallit lite på målsnöret. Men så är det när man samarbetar med levande ting. Hon gör alltid så gott hon kan och ibland vill det sig inte riktigt och ibland blir det strålande, som igår. Hurra för oss.

1 kommentar: