torsdag 14 januari 2010

julen ska nu dansas ut...

dansa ut julen gjorde jag nog senast i min unga unga år nu förtiden städar jag bara ut den.

Det är tur att man har Disa, hon är inte lika tålmodig som sina "systrar". När hon tycker att matte har sovit klart eller rättare sagt när hon inte längre orkar vänta på sin frukost, idag 9.30 (jag har jobbat tre nätter + att jag inte sov något på dan igår därav sen uppgång;-)) så buffar hon hårt med sitt huvud mot mitt för att se till att jag går upp. Om hon inte fanns vem vet hur länge jag hade sovit annars, haha.

Igår var det dags för onsdagsträningarna igen. Vi tränar alltid oavsett väder eller vind. Jag är ute i fem timmar inklusive lunchpaus på 1½ timme och när det är kallt så är det bara att se till att vara rätt klädd och att hundarna har det varmt i bilen i väntan på sin tur.

Ulla och jag brukar sätta ihop våra hundar för att de ska hålla värmen bättre sen är det förstås täcken, snuggles och att boa in buren som gäller.

Efter flera veckors träning var hundarna på hugget.
Mellan övningarna gav Monica L och jag tillåtelse till Gemini och Alma att leka lite för att hålla igång deras kroppar. De trivdes verkligen ihop.

Det var tungt för hundarna att jobba i snön men deras lust tar över motståndet. Gemini såg ut som en liten köttbulle när hon for fram medans Lava (Monica S) med sin stil och fart såg ut att nästan ligga ovanpå snön.

Disa är betydligt lättare i sin kropp och det betyder att hon också far fram lättare i snön.
Disa har stor arbetslust och är duktig på att ligga kvar tills hon finner sitt byte, vilket hon demonstrerade vid ett par tillfällen.
En gång när det var önskvärt.

En annan gång då övningen gick ut på att skicka hunden till ett tomt område, kalla in hunden för att stoppa henne och sen skicka ut (när en dummie lagts ut).
Disa for iväg med en härlig fart och när hon inte såg något byte så drog hon vidare snabbare än vinden och vinden måste ha gjort att hon hade fruktansvärt svårt att höra min pipa för hon kom in på min pipa eller rop utan jag fick glatt ta mig fram till henne i snön för att tala om att jag hade tagit kontakt med henne.
Efter det verkade inte vinden susa lika mycket i hennes söta små öron när jag tog kontakt med henne.

Det känns gott att vara igång igen efter träningsuppehållet och träffa alla trevliga träningskamrater i både Disas och Geminis grupp.

2 kommentarer:

  1. Inte alla som har en så himla söt väckarklocka som du ! Och du den där övningen var både svår och dum ;)....
    Krama om Köttbullen och Väckarklockan från oss alla på Limmerhult

    SvaraRadera
  2. Den där vinden kan ju vända fort säger Sting faktiskt =)

    SvaraRadera