onsdag 5 maj 2010

träning, träning

Igår var jag iväg till Rosöga för WalkUp träning.

Vi hade förmånen att ha två tränare, Lena Bratsberg-Karlsson och Jens Palmqvist.

Vi delades in i två grupper och jag började i Jens grupp första timmen. Han drillade oss och hundarna med att se framåt och inte fokusera på skytten och kastaren. Hundarna lärde sig ganska snabbt, det var nog lite värre med mig som förare.

Jag försöker tänka att "practice makes perfect".....iallafall mindre sopig ;-)

Jag tycker att det är nyttigt att diskutera vad som gick bra och vad som gick mindre bra, så att man lär sig. Att apportera är inget svårt för en hund utan som Lena och Jens sa det är vägen till dummien som är viktig.

Jag passade på att jobba hårt med fotgåendet med Gemini under hela passet. Jag tyckte mig se att hon var ganska trött efter kvällens aktiviteter.

Cool och Vila, Geminis ungar, var med också. Kul att se dom.

Idag onsdag har vi varit till Lidingö.

Geminis grupp
fick göra ett fältsök en hund i taget. Medans ena hunden körde söket så fick de andra markeringar/dirigeringar - låååånga.

Geminis sök var jag riktigt nöjd med, likaså hennes markeringar. De låååånga dirigeringarna känner jag att jag inte riktigt har gjort så det blir något att bita i den närmsta framtiden.

Disas grupp
Vi tog en "promenad" och under promenaden la två och två upp markeringsövningar för de andra. Vi gjorde det lite förra gången men idag jobbade vi bara med det. Hela tiden nya utmaningar med nya områden. Skott och kast, halvdolt, mot vatten, över stock och sten mm mm . Det här gillade hundarna.

Vi avslutade att alla fick en dubbelmarkering med en and och en mås.

Disa är en härlig markör, gjorde ett kanonjobb. Viltet var inga problem heller, hade en liten slarvig avlämning med den först hämtade fåglen, anden. Annars kvick, snabba upptag. Hon är härlig.

1 kommentar: