tisdag 24 april 2012

Ursvik

Vilken fin dag det har varit idag.

Efter diverse småpul på morgonen så åkte jag till Ursvik för en promenad och lite träning.

Idag nyttjade jag ån/bäcken som rinner igenom Ursvik. Kastade över en dummie på andra sidan om den som hundarna fick hämta. Ökade på längden och skickade över igen +  att jag la en dummie framför bäcken och la ut några dirigeringar med vita dummies stående. Jag la även in ett par störningsmarkeringar, inga knepiga saker utan bara att något mer som skulle röra om lite.

Efter Guy träningen häromdagen så tänkte jag på att skicka tyst och fint + att tillåta hundarna tänka till lite, inte ha så bråttom.

Med Gemini blev det så solklart vid ett tillfälle.

Efter att  ha gjort ett par övningar åt ett annat håll återgick jag till "bäckövningen"

Jag hade,som jag skev, lagt en dummie hitom bäcken, som dom inte sett att jag droppat och kastat en på andra sidan bäcken som hon varit över vid ett par tillfällen.
Jag skickar ut henne och blåser stopp på den droppade och lägger på närsökssignal.
Sen skickar på ett ut till den som ligger på andra sidan bäcken, hon stannar där hon plockade upp den förra (helt natruligt) och jag håller tyst för det kommandot hon fått var ut och inget annat.

Det kul att studera Gemini och hennes lilla hjärna. Hon for lite fram och tillbaka längs bäckkanten, jag håller fortfarande tyst (vanliga fall hade jag börjat hojta "ut" till henne. Ganska snart kom hon på av sig själv att det inte var där hon skulle vara utan att hon skulle vidare ut vilket resulterade i att hon fann sin dummie.

Beröm, beröm, beröm, det fick man inte glömma bort har Guy sagt.

En man kom gånde en bit ifrån som hade en jaktlabbe som han enbart jagade med. Han tränade den inte så mycket. En trevlig hanne, lite väl intresserade av mina tjejer kanske som inte alls tyckte om hans sällskap till en början.
Vi slog iallafall följe en bit och innan vi skiljdes åt kastade jag ett par dummisar åt hans hund. Eventuellt hjälper jag honom någon annan gång då vi båda har vägarna förbi vid samma tid. Det är alltid roligt att kunna hjälpa någon annan, det är många som har hjälpt mig under årens lopp och alla dom är jag ju tacksam för.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar