onsdag 10 februari 2010

Onsdag

Solen tittad fram lite grann idag och det var vindstilla. En härlig dag att vara ute i.

Innan jag for iväg så ringde mannen och kollade att jag inte glömt bort fåglarna. . Äpplen och russin (frön har han fixat tidigare på morgonen).
När jag kom nedälgande så flög fåglarna åt alla håll. Men så fort jag slängde ut russin så kom en sugen liten koltrast fram och började äta innan jag hunnit därifrån.
Det är kul med fåglar.

Det nästan lika roligt med fåglar som med hundar. Lidingö väntade på oss och ett tag trodde jag att jag skulle bli sen men trafiken flöt på utan några problem och jag hann trots ett stopp hos mamma med Tess.

Idag fick vi och hundarna jobba med lydnad. Fotgående och stadga. Inkallningar och utåtskick. Över stor snöhög med stopp för ett närsöksarbete.

Gemini är i sitt esse just nu. Glad, pigg, alert, full av arbetslust och jag tycker att det är så himla roligt att vara ett team med henne.
Vi avslutade med långa markerinar, där de fick jobba i den tuffa, tunglöpta djupa snön.

Disas grupp fick göra samma saker på deras nivå förutom närsöksarbetet.

Unghundarna fick istället en övning där de skulle kunna släppa en skojig och ljudlig markering till att kunna fokusera åt ett helt annat håll där det var tyst.
Först gick en markering med ett "kvack", kastaren fortsatte att låta medans vi skulle vända helt om och få hunden att fokusera framåt bortfrån kvackandet. När hunden tittade framåt så kom ett tyst kast som hunden fick hämta in. Sen vände vi tillbaka och hunden fick hämta in den först kastade.
Det var en bra övning, ett sätt att lära hundarna att sortera lite.

Även Disas grupp fick avsluta med markeringar. De fick lite knepigare men löste det bra.

Nu har jag två hundar sovande bakom mig, den ena (Gemini) snarkande.

1 kommentar: