måndag 15 augusti 2011

Working Test + Norahs framfart + bröderna bus

Norah och Mats
Allra först vill jag ta och Gratulera bästa lilla Norah (Gems dotter) och husse Mats till deras välförtjänta 1:a pris i öppenklass.

Vilka härliga valpar Gemini har och vilka underbara ägare var och en har fått. Det glädjer mig.


Bröderna Bus
Erik och Olle, Disas bröder har i lördags startat på b-prov nkl och Ollen kammade hem 1HP och Erik även han ett 1:a pris.
Duktiga ni med matte Cinna och husse Calle

Gem och Disa
I lördags deltog jag i ett WT med mina båda damer. Gem i elitklass sen ett tag tillbaka och Disa på sin andra start i öppenklass.

Jag tyckte att tävlingen gick i ömsom vin ömsom vatten. Vissa saker var jag nöjd med andra gick sisådär.
Det var bara vid första stationen jag var tvungen att vänte eftersom vi skulle paras ihop med en likartad hund och gå en walk up men sen flöt tävlingen på utan någon väntan alls. Det här betydde också att man inte hade koll på någon annan än sig själv, men det gillar jag förstås.

Det var labradormästerksap lördag och söndag och det var många anmälningar men om de delade upp dem som enbart startade på WT och dom som startade båda dagarna.
Så i elitkklass var det bara 8 som kom till start och i öppenklassen 13 st.

Mina hundar och jag lyckades knipa åt oss andra platsen i sina respektive klasser. Och visst är jag nöjd men mest glatt överraskad.

Provet upplägg och våra poäng blev såsom sådan

Stn 1
Domare Lotta Treiberg
Riktat närsök där två apporter skulle in.

Skillnaden på eliten och öppenklassen var avståndet till närsöket och fotgåendet där elithunden skulle gå fot både fram och tillbaka till utgångsplatsen där öppen bara gick fot till utgångsplatsen.

Gemini 16p
Disa 18p (Lotta sa att hunden var kanonbra och avdragen gällde matte och inte hunden)

Stn 2
Somare Peder Damgaard
Walk Up med korta dubbelmarkeringar

Samma lika uppgift för båda klasserna förutom att elithunden skulle in med den först kastade först medans öppen fick välja själv.

Gemini 20p
Disa 17 p (Disa sprang lite för långt på den andra markeringen så jag fick blåsa in henne)

Stn 3
Domare
Dubbelmarkering + linjetag

Lika uppgift för båda klasserna. Skillnaden var att elithunden efter markeringarna gått skull plocka in dirigerngen medans öppen plockade in dirigeringen efter markeringarna.

Gemini 16p
Disa 15p (bådas markeringar  var inte spikraka dirigeringen gick ok för båda men kunde vara än bättre)

Stn 4
Domare Ralf Falkeland
Dubbelmarkering i vatten som inte föraren kunde hjälpa till med alls för man såg inte hunden när den väl hoppat i vattnet.

Gemini 20p
Disa 19p ( fick en poäng avdrag för att hon lyfte på rumpan vid skott)

Stn 5
Domare Torbjörn A
Dubbelmarkering på linje, en förflyttning innan skicket.

Markeringarna hamnade på samma ställen för båda klasserna men elitklassen förflyttade sig en fem meter till vänster innan skicket och öppenklassen ett par meter snett framåt.
(Svårt tycker matte att ha riktig koll när jag behöver förflytta mig, den svåraste stationen tyckte jag)
Hundarna gick ok.

Gemini 16 p (jag lät henne springa lite för mycket på fel plats...mitt fel att inte kunna hjälpa henne maximalt)
Disa 17 p.





1 kommentar: