onsdag 16 december 2009

årets sist träning på Lidingö

..iallafall för mig.

Nästa onsdag har vi träning och visst vill jag träna även då men eftersom jag i stort sätt bara är ledig dan före julafton och julafton i år från jobbet så är inte valet så svårt att fatta att det är hemma jag blir.
Men jag ser redan fram mot nästa års träning:-)

Geminis grupp fick jobba med långa markeringar och dirigeringar på ett stort öppet fält. Eftersom Gemini är en mjuk och rar tik som ibland kan ställa sig och fråga att hon gör rätt så jag undviker att blåsa ner henne på långa linjetag så långt som det är möjligt. Jag försöker hela tiden att stärka hennes självförtroende med få henne att gå på långa raka dirigeringar och bygga upp mer "självständighet" hos henne. Oftast är hon himla lyhörd när jag blåser ner henne och vill att hon ska förflytta sig åt ett annat håll.
Jag behöver också stärka mina svagheter, att bli tydligare, göra det lättare för min hund i skick mm.
Geminis klasskamrater är Prima som ägs av Cattis T, Alma som ägs av Monica L, Lava som ägs av Monica S, Laser som ägs av Anita, Donna som ägs av Ulla & Light som ägs av Anneli. Ett härligt och kompetent gäng hundkvinnor, det är utvecklande att träna tillsammans med dom under Ingelas förmanande pekfinger:-)

Disa och hennes klasskamrater; Nicki (Lena), Bess (Ulla) & Elva (Boel) fick börja med samma långa markerngar och dirigeringar som de äldre hundarna och gjorde ett galant jobb. Alla är otroligt duktiga, jag är imponerad.

Disa spikade sina markeringar och gick rakt och fint på dirigeringarna. Enda gången hon gjorde fel var när hon såg att jag hade lagt ut en dirigeringsapport till en av de andra hundarna fem meter från oss så ville hon dra dit när jag skulle skicka henne på en annan. Men genom att ta ett par steg framåt i riktning åt hennes dirigeringsapport så fokuserade hon upp, mindes att hon vart där förut och drog som ett svart sträck över den snöklädda marken.

Vi förflyttade oss sen och gjorde en övning där vi alla fyra la ut en varsin apport på en linje och förflyttade oss sen därifrån för att sen skicka tillbaka våra hundar till den apporten som vi lagt ut. Inga större problem. Vi ökade svårigheten med att skicka bakåt-ut för att till slut välja två av de fyra apporterna som vi ville att hunden skulle hämta in. Inga problem. Härligt fokus.

Avslutningsövningen stötte vi på patrull. Vi la dirigeringsapporter på rad som sen skulle hämtas in en efter en. Första gången gick Disa som nr 2 och fastade vi den först upplockade dummien för att efter en stor lov hitta till nästa. Nytt och lite "svårt" för Disafisa och dålig tajming av mig som inte tryckte ut henne när hon fastnade vid området.

Nöjd är jag iallafall med hundarnas jobb. Kall dag men inte värre än att jag kunde njuta av ett par koppar te och äggmackor i snön mellan passen.

2 kommentarer:

  1. Elva har vi med tränat med här hemma =) Hon var nere på besök hos en labbeägare i svärtinge o vi sprang på varandra på markerna utanför oss =)

    SvaraRadera
  2. Your car might be stolen if you don't keep this in mind!

    Imagine that your car was taken! When you approach the police, they inquire about a specific "VIN lookup"

    Describe a VIN decoder.

    Similar to a passport, the "VIN decoder" allows you to find out when the car was born and who its "parent"( manufacturing plant) is. You can also figure out:

    1.Type of engine

    2.Model of a vehicle

    3.The DMV's limitations

    4.Number of drivers in this vehicle

    The location of the car will be visible to you, and keeping in mind the code ensures your safety. The code can be viewed in the online database. The VIN is situated on various parts of the car to make it harder for thieves to steal, such as the first person sitting on the floor, the frame (often in trucks and SUVs), the spar, and other areas.

    What happens if the VIN is harmed on purpose?

    There are numerous circumstances that can result in VIN damage, but failing to have one will have unpleasant repercussions because it is illegal to intentionally harm a VIN in order to avoid going to jail or the police. You could receive a fine of up to 80,000 rubles and spend two years in prison. You might be held up on the road by a teacher.

    Conclusion.

    The VIN decoder may help to save your car from theft. But where can you check the car reality? This is why we exist– VIN decoders!

    SvaraRadera