onsdag 20 oktober 2010

Onsdagsträning

Visst börjar det bli kallare ute. Jag känner mig lika tacksam var gång jag kommer hem och får njuta av en varm lägenhet. Det är lycka att ha ett hem.

Jag tror att höstvädret piggar upp hundarna lite extra, det är full fart på dom. Ett par av våra elithundar t.o.m knallade på markeringar idag.

Idag fick Geminis grupp en lång svår enkelmarkering som först skulle in, när den var inne kom ännu en markering som var kortare men innan den skulle in så skulle en dold dirigering hämtas.

Lava (Monica S) tik gick som på räls idag, gjorde knappt ett felsteg. Vi andra fick kämpa med lite olika saker på de olika momenten.

Den första markeringen som man knappt såg blev en kamp mellan mig och Gemini. Hon ville hela tiden dra sig åt ett håll men med en envishet från min sida löste vi till slut situationen. Visst blev det många blås och hade det varit ett WT så hade jag inte haft många poäng kvar men nu var det träning och då gällde det att visa för Gemini att jag var någon att räkna med.

Dirigeringen gick ganska bra och den andra markeringen spikade hon. Senare gjorde jag om den första långa markeringen och denna gång gick det betydligt bättre och hon var än mer lyhör än tidigare. Det var kul.

En av svårigheterna i hundträning är att kunna bedöma . När man agerar hjälpare/kastare så ser man hur ofta att vi blåser hundarna alldeles för kort.

Disas lilla grupp fick idag en markering, när den var hämtad kom en ny markering som var betydligt kortare. Efter den var hämtad skickade vi på linjetag ut till det område där den först kastade hade hamnat.

Vi blandade den här övningen med skogsmarkeringar under fotgående promenerande på rad. Många blev som hörselmarkeringar och det blev en kul utmaning för unghundarna.

När vi gjort det gick vi tillbaka till första övningen men den här gången satte vi hundarna där den korta markeringen hade fallit. Kallade in, stoppade hunden, en dubbelmarkering kom och därefter skickade vi hunden på ett "ut" till det område där dirigeringen låg. En tuff övningen men de fixade det.

Som sagt hundarna var taggade idag. Dels pga av höstvädret men också för utmaningarna de ställdes inför idag.

För oss förare var det också en utmaning, det är dom små detaljerna. Ingela är där och petar på oss och det är man tacksam för. Hur ska man annars utvecklas om man inte får kritik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar