fredag 20 januari 2012

Två taggade hundar

Förmiddagen har gått i städningens tecken.
Men eftermiddagen har gått i hundarnas tecken. När jag var klar hemma drog vi till skogs med några dummies.

Hundarna och jag spenderade den mesta träningstiden i en av fårhagarna ute i Ursvik. Långa dirigeringar, höger/vänster, igenom staketöppning. Hundarna jublade över kylan och över att få jobba. Disa hade lite svårt för att sitta still när Gemini var på väg in med sin apport, hon sprang ut för att möta henne och var jätteglad.
Idag fokuserade jag inte träningen på hennes busstreck utan annat, jag ville inte hålla på att bråka med dom.

Det är så kul att jobba med dom nu. Gemini kan ibland tycka att hon ska bestämma lite. När jag ville att hon ska gå på en apport hände det att hon hade en annan i åtanke och det gällde för mig att lösa situationen så att hon fattade att det var en större vinst att lyssna på mig. Mest envis gäller.

Disa har ganska naturligt fina linjer och det känns fantastiskt att köra en sån' hund.

Under vår promenad träffade vi på en del hundägare och det känns roligt att få komplimanger för sina hundar. Allt från att de är sååå fina till att de verkar lugna och ordningsamma. Jag myser inom mig för jag tycker ju att de är två härliga individer.

Som vanligt efter en dag som denna så njuter hundarna av ett varsit tuggben i sina biabäddar och ett lugn infinner sig här hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar