tisdag 24 maj 2011

Joggare och huggorm

Förkyld, men än så länge har den inte däckat mig totalt. Åkte till Ursvik för promenad med hundarna och ett par dummies i handen.

Folk
kan bara inte låta bli. Jag blir nästan full av skratt av människor som snällt och välvilligt talar om för mig att nog är det väl koppeltvång.
Idag var det en kille som löpte och istället för att fortsätta sin löprunda stannade vid mig och påpekade att mina hundar var okopplade. Så sant så sant. Och inte kan man sluta där utan man liksom måste fortsätta och tycka en massa saker. Jag har slutat ge mig in i diskussioner utan håller med lite grann och fortsätter med mitt..då brukar folk så småningom fortsätta med sitt.

Men angående kopplade hundar, vad jag kan förstå av lagen är att hundarna skall hållar under en sådan tillsyn...SJÄLVKLART.......


16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

SJÄLVKLART

Jag fortsatte så småningom med mina hundar vid min sida under sådan tillsyn att de inte skulle störa viltet i marken.

Enda vilda viltet en huggis
Vid en äng bestämde jag mig för att lägga ut tre dirigeringsområden. Jag gjorde så att jag hade en startpunkt, gick ut med hundarna till nr 1, sen tillbaka till startpunkten, från startpunkten ut till nr 2 - tillbaka och sen  likadant till ett tredje mål med hundarna.
På väg tillbaka från 3:e målet  kliver jag nästan på en huggis, hoppar till och båda hundarna traskar helt ovetande rakt över den. Oron över att det huggit någon av hundarn finns alltid där men ingen av hundarna reagerade på något sätt och till vår fördel var det lite kyligt ute så det var nog lite slö eller...

Jag satte hundarna en liten bit från ormen och gick genast tillbaka för att plocka upp de senast lagda apporterna, jag ville inte utmana ödet igen.

En varsin fin rak dirigering fick de iallafall på de andra utlagda målen

.

1 kommentar:

  1. Det är KOPPELTVÅNG på all offentlig plats i Sundbyberg (och Solna och Stockholm).

    Detta gäller enligt LOKALA ORDNINGSFÖRESKRIFTERNA för dessa kommuner och som DU som hundägare ÄR SKYLDIG att känna till.

    URSVIK tillhör de offentliga platserna. Samtliga motionsspår och motionscentralen omfattas och dessutom finns det ett naturreservat som täcker stora delar av Ursvik där det självklart också är koppeltvång.

    SvaraRadera