söndag 29 maj 2011

A-provsträning

Åkte till landet igår, min första tripp för i år. Är lite kinkig då vi "bara" har dass och vatten på gårn'. Vill inte att det ska vara alltför kallt när jag är där. Lite fånigt kan tänkas.

Men nu åkte jag dit iallafall och kände nog att jag fick en del gjort både i stugan och rabatten. Även hundarna fick sig en liten träning i dirigering. Ganska nöjd med dagen var jag nog.

Hundarna är som tokiga när vi är på landet. De har förmånen att vara ute hela tiden på gården, de försvinner inte från den men använder den till att busa i 180. De jagar varandra, brottas och kampar med sina få leksaker. Sen somnar de gott på kvällen.

Idag söndagmorgon körde jag upp till Kybacka Gård. Reine och Tom hade ordnat en A-provsträning. Vi var sex stycken som var med.
En gång tidigare har jag varit där och för mig är det en suverän träning eftersom jag nästan aldrig har möjlighet att nå den pulsen som uppstår för både mig och Gemini.

Gemini var laddad redan laddad när jag plockade ut henne ur bilen. Rätt eller Fel?? jag började med att strama upp henne på vägen till platsen där vi skulle börja med en drive.

Under skjutandet och kastandet från Tom skakade hela Gemini och ett gnäll bubblade ur munnen på henne. Tack och lov så var det här träning så jag kunde tillrättavisa henne. Efter denna inledning så softade hon ner sig och sa inte ett ljud till under hela träningen. Något lätt i baken kunde hon vara vid några tillfällen men hon knallade inte.

Jag tycker att hon jobbade på ganska bra, går naturligtvis inte att jämföra med de riktigt duktiga hundarna som startar på A-proven men vi utvecklas iallafall lite varje gång när vi är på träning.

Tom och Reine är himla duktiga. Efter varje "runda" så diskuterar vi vad som hänt och hur Reine skulle ha dömt.
Det är ingen idé att försöka hitta någon rättvisa i A-proven. Bra hund, bra förare, bra apport och en stor portion av tur ska man väl ha. Ingen går säker förrän sista apporten är inne eller????

Förhoppningsvis blir det flera gånger vi drar norrut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar