onsdag 4 maj 2011

Sandemar

Nu är alla mina kläder, vantar, kepsar, handdukar, hundarnas jackor upphängda på tork.

Sist jag skrev var det fint väder. Idag har vädret varit allt annat än fint. Det har regnat hela dagen och jag menar hela dagen.

Trots regnet åkte så gott som hela Ingela gänget ut till Sandemar för en dag av mocktrial och B provsträning.

Jag körde både mina på B-prov.Gemini i elitklass och Disa i öppenklass.

Gemsan var laddad. Det här var på riktigt för henne vilket gav mig tillfälle att komma åt hennes fotgående. Hon som är så cool i vanliga fall triggar i gång ordentligt på prov och då är det svårt att komma åt  problemen.

Jag är är supernöjd med delar av hennes jobb idag. Markeringarna både land och vatten var bra. Markdirigeringen gick fint, vattnets var inte så svårt men hon tog den utan problem. Jag har dock lite mer att önska av hennes sökarbete, men hon jobbar på.

Ingela var på mig att inte bli arg på henne utan att jag skulle tänka på hur jag låter när jag skickar ut henne och att jobba vänligt med henne.

Disafisa fick idag prova på ett öppenklass prov med varierad framgång. (Nu är jag förstås en del av denna varierande framgången)
Hon och hennes parkompis Bess (Ulla) började med ett sök. Nätt som hon är flög hon över marken i hög hastighet. Har inte kört sök så mycket och med tanke på det är jag nöjd. Hon letar tills hon hittar något.

Landdirigeringen var inte perfekt, det var ett dike framför apporten och där fastnade hon och sen började vi strula. Jag fick "skäll" av Ingela för delar av mitt ojusta beteende under jobbet att få in dummien. Den kom in till slut.
Dubbelmarkeringen på land klarade hon fint.
Dubbelmarkeringen i vattnet gick också fint.
Vattendirigeringen, för aldrig gjort en vattendirigering gick ok. Även här "skällde" Ingela på mig för att jag inte vara tillräckligt beslutsam och juste i förflyttningenoch skicket med Disa. Disa hängde med men jag kunde som sagt var gett henne ett bättre stöd vid skicket.

Jag såg inte så många andra hundar än Bess som gick i par med Disa. Bess är en ljuvlig hund och duktig. Alma med matte Monica L gick i par med mig och Gemini. Alma och Gem är ganska lika men i vissa moment är den ene starkare än den andra och vice versa.

Det har varit guld att få träna på dessa fina marker som vi varit på idag. Man önskar att man hade tillgång till dom ofta. Det har varit en toppendag trots regnet. Härliga och duktiga hundförare. Inte en sur min från någon trots vädret.

Tack alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar