måndag 16 november 2009

en skendräktig, en löp och en bustik

ja, så ser det ut här hemma för tillfället.

Tänk att tikarna löper och är skendräktiga till dödagar. I morse när jag kom hem från jobbet så var Tess sådär skendräktspipig och kom med ett mjukisdjur i munnen. Lite charmigt är det väl ändå.

Gemini är inne i sin höglöpperiod så hon får hålla till godo med att gå i koppel på promenaderna. Jag vill gärna ha full kontroll på henne för man vet aldrig om/när det dyker upp en glad hanne från ingenstans.

Disa verkar inte ha några tankar på löp för tillfället man man vet aldrig, hennes syster Lykka har ganska precis påbörjat sitt första löp.

Det är grått och regnigt men jag måste nog säga att jag tycker att det är lite mysigt. Det enda som inte är mysigt är att hundarna blir så himla smutsiga men det är bara att gilla läget :-).

Nu på morgonens promenad passade jag på att köra några linjetag. Jag la ut dummies på fyra olika platser, inte speciellt långa. Jag började med Disa. Jag blev lite tveksam undrade om jag var juste mot henne, om hon skulle minnas platserna jag la ut. Men när jag riktade upp henne mot det första målet så var hon så fokuserad mot det att jag släppte iväg henne. Hon förvånade o gladde mig att hon mindes alla fyra platserna. Varje gång jag riktade upp henne fokuserade hon rätt. Behöver nog inte säga att jag kände mig nöjd och stolt över henne.

Allt är en färskvara. Efter jag skickat Disa på linjetag så tänkte jag skicka henna på ut-tecken. Det har hon greppat förr men idag fattade hon ingenting. Jag såg att hon försökte tänka ut vad jag menade men istället för att göra fel satt hon där som ett frågetecken och tycktes invänta någon mer info. Det var bara för mig att göra övningen busenkel, låta henne lyckas och sen avsluta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar