onsdag 18 november 2009

träning

Här sitter jag med toning i håret, tyckte att benan började bli alldeles för bred;-)

Det är skönt att åter vara hemma efter en heldag på Lidingö. Det har varit en bra träning för båda hundarna.

Gemini
Imorse la Ingela ut dolda apporter på kända platser. Vi skulle sen skicka vår hund till området, blåsa ner och sen lägga på närsökssignal.
En och en fick gå fram. Eftersom Gemini är i höglöpet så väntade jag till sist. Anitas Laser hade en tuff utmaning idag, tre av fyra tikar löpte men Laser jobbade på himla duktigt trots detta.

Idag tänkte jag på förra veckans uppmaning från Ingela att använda sig av tiden när ens kurskamrater jobbar med sina hundar att "skärpa" upp sin egen hund och koncentrera sig på det som komma skall.

Medans jag väntade på min tur passade jag på att jobba med fotgåendet, jag la några korta dirigeringar men framförallt byggde jag en positiv och glad känsla/relation mellan oss. Jag tror att det hjälpte.

Gemini fokurserade bra och lyssnade kanon på pipan.

Vid ett tillfälle när vi jobbade med lite knepiga markeringar fick jag hjälpa till att styra henne. Det blev många blås i pipan och jag imponerades av hennes lyhördhet att stanna på den om och om igen. Kanske var hon extra duktig idag eftersom hon var lite bajnödig och kände en glädje över att få stanna till varje gång jag blåste,vad vet jag :-))

Disa
I Disas grupp var vi bara tre stycken idag. Ulla & Bess och Lena & ? (hmm nu får jag skämmas för att jag inte kommer ihåg namnet).

Unghundarna fick också jobba med närsök. Lika som de äldre hundarna med dolda renskinnsdummies men skillnaden var att vi satte hunden på plats och la sen på närsökssignal.
Disa var jätteduktig på de momenten.

Disa kan ibland ha en liten tendens att kasta en blick runt när hon plockar upp en dummie. Ingela la in en övning om det idag. En ganska lång markering fick hon och när hon drog iväg så försvann jag in i skogen. Ingela hojtade till när hon plockarde upp dummien och sen ropade jag glatt för att få en snabb och rolig ingång.

Efter lite lydnadsövningar avslutade vi med dubbelmarkering. Jajamensan och duktiga var dom allihopa. Bra minnen men alla två utom Lenas tik hade en tendens till att knalla så där la vi krutet på Bess och Disa.

Det är roligt att testa gränser och det tror jag att hundarna gillar också.

Imorrn är det avslutning hemms hos Ingela, en stund hinner jag med innan arbetet kallar. Det ska bli trevligt att träffa alla andra i de andra grupperna och snacka hund:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar